6 kluczowych kwestii przy wyborze platformy ecommerce?

Jak wybrać odpowiednią platformę e-commerce do budowy udanego sklepu internetowego? Czy powinieneś budować sklep od zera programując każdą jego funkcjonalność, czy może lepiej skorzystać z gotowego rozwiązania e-commerce typu PrestaShop, Magento czy WooCommerce? W artykule znajdziesz garść kluczowych informacji i porad dla początkujących.

Jak wybrać odpowiednią platformę e-commerce do budowy udanego sklepu internetowego?

Kiedy już stworzysz wizję swojego biznesu online nadszedł czas, aby zacząć myśleć o budowie swojej witryny internetowej. Zdecydowana większość sklepów internetowych korzysta z gotowych platform e-commerce, zamiast budować strony od podstaw. Taki sposób działania wiąże się z dużo niższym tzw. „progiem wejścia” – czyli początkowym kosztem uruchomienia biznesu, a także skalowalną i standaryzowaną strukturą, która pozostawia dużo miejsca i możliwości na późniejszy rozwój.

 

Czym jest Platforma e-Commerce?

Platforma e-commerce – to rozbudowany system internetowy posiadający mechanizmy i funkcjonalności do kompleksowej obsługi całego procesu sprzedaży w Internecie, a jednocześnie zarządzania treścią (CMS).

Nie ma znaczenia, czy prowadzisz działalność dużą czy małą, B2B czy B2C, sprzedającą dobra materialne czy świadczącą usługi zdalne. Twoi potencjalni Klienci będą mogli w prosty sposób zakupić to, co sprzedajesz, bez wychodzenia z domu – za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Jednocześnie zapłacić oraz wybrać dogodny sposób dostawcy. Zaś Ty w jasny i uporządkowany sposób będziesz mógł zarządzać całym procesem sprzedaży i obsługą sklepu.

Oczywiście możesz zbudować własny sklep internetowy – zupełnie od zera. Niewątpliwie będzie on dostosowany do wszystkich Twoich potrzeb. Jednak rozwiązania tego typu są zazwyczaj wielokrotnie droższe jeśli chodzi o tzw. koszt wejścia – czyli początkowy koszt związany z rozpoczęciem działalności sprzedażowej. Zdecydowanie korzystniejsze pod tym względem jest skorzystanie z jednego z wielu gotowych produktów typu e-commerce, takich jak PrestaShop, Magento, WooCommerce itp.

Istnieje wiele różnych platform – niektóre przeznaczone są dla małych firm z dość niewielkimi katalogami produktów. Inne oferują znacznie większą elastyczność, ale za cenę zwiększonej złożoności a więc i kosztów utrzymania. Wybór odpowiedniego rozwiązania może być trudny.

Obecnie dość dużym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania e-commerce hostowane w chmurze. Choć nie zawsze jest to najlepsze i najtańsze rozwiązanie – to nie wątpliwie jest ono najwygodniejsze. Wśród osób, którzy kilka razy oglądają każdą wydawaną złotówkę (a tak robi prawie każdy na początku swojej drogi e-commerce) największym zainteresowaniem cieszą się sklepy internetowe uruchomione w oparciu o serwery dedykowane lub serwery VPS. 

Ponieważ zmiana później, bez poważnych zakłóceń, może być trudna, ważne jest, aby od samego początku wybrać odpowiednią platformę. Aby pomóc Ci w podjęciu decyzji właściwej dla Ciebie i Twojej firmy, przedstawiamy naszą listę kluczowych kwestii przy wyborze platformy e-Commerce

#1 Elastyczność

Nie istnieją dwa identyczne sklepy, stąd potrzeba elastycznego, ale kontrolowanego środowiska. Większość platform e-commerce zapewnia funkcje niezbędne do uruchomienia podstawowego sklepu internetowego… praktycznie w kilka chwil. Jednak bardzo często występują sytuacje, gdy konieczne jest dodanie jakichś dodatkowych funkcjonalności – jak wsparcie dla dodatkowych metod płatności, czy sposobów dostawy.

Najwygodniejszym sposobem rozwiązania tego typu problemów jest wdrożenie gotowych integracji dostarczanych lub obsługiwanych przez dostawcę platformy e-commerce. Zazwyczaj takie dodatkowe, gotowe mechanizmy  (pluginy, moduły lub wtyczki) zawierają autonomiczne rozwiązania, które możemy w dowolnym momencie w prosty sposób uruchomić w naszym sklepie rozszerzając tym samym jego funkcjonalność. 

Zatem wybrana platforma powinna być zbudowana w sposób modularny, co będzie pozwalać na w miarę proste i wygodne rozszerzanie jej funkcjonalności za pośrednictwem gotowych wtyczek i modułów. 

W przypadku braku takich możliwości warto zadbać o to, aby platforma posiadała interfejs programowania aplikacji (API, ang. application programming interface), który umożliwi jej rozbudowę i rozwój w oparciu o własne rozwiązania. 

 

#2 Skalowalność

Każde przedsięwzięcie e-commerce ma nadzieję odnieść sukces na tyle, że będzie mogło rozszerzyć swoje działania, obsługując więcej klientów lub poszerzając asortyment produktów. Istotne jest, abyś rozważył swoje długoterminowe cele i wybrał platformę, która na to pozwoli.

Platformy e-commerce typu Software-as-a-Service (SaaS) hostowane w chmurze, pozwalając na skalowalność i elastyczność dostosowania w czasie rzeczywistym do każdego wolumenu ruchu i zmieniających się wymagań klientów. Wiąże się to jednak ze sporymi kosztami. 

Można również skorzystać z hostingu w chmurze w bardziej standardowy sposób – konfigurując środowisko pod wybrany przez siebie system, uwzględniając również rozwiązania zapewniające skalowalność (najlepiej automatyczną). Jest to zazwyczaj jednak dość skomplikowane. Jeśli sam nie posiadasz takich umiejętności, to będzie taniej i lepiej, jak skorzystasz z oferty firmy specjalizującej się w konfiguracji serwerów w chmurze

 

#3 Kompatybilność

Prawdziwie nowoczesne platformy e-commerce budowane są tak, aby działały na dowolnej przeglądarce i na dowolnym urządzeniu. Powinny również być w stanie obsługiwać dodatkowe kanały, takie jak urządzenia mobilne, urządzenia sprzedaży punktowej, a czasami nawet druk.

Nawet jeśli użytkownicy spoza kanałów internetowych nie są  Twoim głównym docelowym rynkiem, powinieneś wybrać platformę e-commerce, która pozwala na rozszerzenie swojej funkcjonalności na dodatkowe urządzenia i kanały. Jednym z takich rozwiązań jest obsługa rozległych interfejsów API, ułatwiających integrację Twojego rozwiązania z innymi usługami online, katalogami produktów Twoich dostawców… praktycznie z dowolną inną platformą czy rozwiązaniem.

 

#4 Internacjonalizacja – nie tylko wersje językowe

Jednym z największych atutów handlu internetowego jest to, że firmy wszystkich rozmiarów mogą dotrzeć do globalnych rynków bez dramatycznego zwiększania kosztów operacyjnych. Oznacza to jednak, że jeśli planujesz skierować się na rynki międzynarodowe, musisz wybrać platformę łatwo dostosowującą się do międzynarodowego biznesu.

Podstawowe elementy międzynarodowego handlu elektronicznego obejmują obsługę wielu języków, walut oraz różnych przepisów podatkowych. Wsparcie dla lokalnych stref czasowych również może pomóc, eliminując niejednoznaczność podczas śledzenia zamówień. Na koniec, regiony lub kraje, które obsługujesz, mogą również oferować różne katalogi produktów, w zależności od lokalnej dostępności lub czasem również ograniczeń prawnych. Wybrana platforma powinna to uwzględniać i na to pozwalać.

 

#5 Zarządzanie

Podstawową funkcją systemu zarządzania produktem jest ułatwienie dodawania i zarządzania listami produktów przez zespoły sprzedaży. W najprostszych przypadkach obejmuje to importowanie plików CSV lub Excel do platformy, masowe ładowanie obrazów produktów i dodawanie różnych kategorii produktów. Dla większych firm oznacza to często możliwość automatycznego synchronizowania danych z systemów firm trzecich, takich jak zarządzanie informacjami o produkcie (PIM), zarządzanie zasobami cyfrowymi (DAM) lub systemy ERP i inne platformy sprzedażowe (np. Allegro).

Oprócz tego musisz również zastanowić się, jak system zarządza stanami magazynowymi, zamówieniami i zwrotami. Wszystkie te składniki muszą ze sobą niezawodnie komunikować się, więc sensowne jest wybranie platformy, która dostarcza wszystkiego, co potrzebujesz do prowadzenia sklepu internetowego.

 

#6 Wsparcie

Wielu dostawców platform e-commerce oferuje w pełni zarządzane usługi, obejmujące konserwację techniczną i wsparcie klienta 24/7. Oferty typu Software-as-a-Service (SaaS) oferują również pełną transparentność kosztów w postaci z góry uzgodnionej miesięcznej opłaty. Niektóre platformy mogą obejmować dodatkowe wsparcie w postaci warsztatów i innych sesji szkoleniowych, które pomagają zespołom szybko nauczyć się korzystania z platformy.

Wybierz dostawcę platformy, którego wizja jest zgodna z Twoją własną. Zawsze sprawdzaj dostawcę, aby upewnić się, że dotrzymują zakładanych poziomów jakości usługi (SLA). Przecież, gdy coś pójdzie nie tak, musisz być w stanie rozwiązać problem tak szybko, jak to możliwe. Szukaj dostawców, którzy oferują wsparcie awaryjne przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem wielu kanałów, takich jak e-mail, telefon i czat internetowy.

Pamiętaj też, że wsparcie samej platformy e-commerce – to może nie być wszystko. Zależnie od wybranego rozwiązania hostingowego – np. gdy wybierzesz dość tani i wydajny hosting w oparciu o własny serwer dedykowany, może okazać się, że konieczne będzie też wsparcie działania i obsługi samego serwera. Przy wyborze odpowiedniego partnera zajmującego się zarządzaniem serwerami, kieruj się podobną zasadą. Profesjonalizm, doświadczenie, wsparcie 24/7, monitoring pracy serwera a także łatwy i szybki kontakt. Oszczędności w tej kwestii często przekładają się na dłuższe i częstsze przerwy w działaniu serwera – a więc i dostępności Twojego sklepu. Co z kolei bezpośrednio odbije się na Twoich zyskach i zwiększy ewentualne straty spowodowane awariami.

 

Nasza rekomendacja

Na pewnym poziomie większość platform e-Commerce wydaje się mieć bardzo podobny zestaw mechanizmów i funkcjonalności. Dopiero gdy zaczniesz zagłębiać się w szczegóły, możesz odkryć potencjalnie poważne ograniczenia, takie jak brak obsługi niektórych modeli biznesowych, standardowych w branży funkcji zabezpieczeń i zgodności lub niezbędnych integracji. Możesz też odkryć bardzo pomocne i unikalne plusy danego produktu.

Dlatego wybierając odpowiednią platformę e-commerce, najpierw musisz przeanalizować swój model biznesowy. Analogicznie do znanej już metody plusów i minusów danego rozwiązania spróbuj przygotować listę wszystkich funkcjonalności, jakie musi posiadać wybrana przez Ciebie platforma.

Wybór odpowiedniej platformy to tylko część zadania. Prestashop, Magento, WooCommerce – każde rozwiązanie tego typu ma specyficzne wymagania techniczne dotyczące hostingu i administracji serwerem. Pamiętaj, że we wszystkich kwestiach dotyczących instalacji i administracji serwerami zawsze możesz skonsultować się z nami – nie zostawimy Cię bez pomocy!