Serwer pod sklep internetowy – jak go wybrać?

Dobry serwer pod sklep internetowy – to taki, którego istnienia Twoi Klienci nie zauważają. Wszystkie strony wczytują się błyskawicznie, a Klienci bez trudów nawigują po sklepie, wyszukując upragniony produkt i bezpiecznie go kupują. Dowiesz się, jak wybrać odpowiedni serwer – pomożemy.

Dobry serwer pod sklep internetowy – to taki, którego istnienia Twoi Klienci nie zauważają. Działa tak dobrze, że wszystkie strony wczytują się błyskawicznie, a Klienci bez trudów nawigują po sklepie, wyszukują upragniony produkt i bezpiecznie go kupują.

Od czego zależy wybór serwera pod sklep?

Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy, to wybór odpowiedniego serwera hostingowego jest jedną z najważniejszych decyzji, z jakimi musisz się zmierzyć. Konfiguracja i zarządzanie serwerem także są dość istotne – nawet jeśli ostatecznie Twój serwer nie będzie wystarczająco wydajny, to odpowiednia konfiguracja i zarządzanie nim pozwoli Ci na łatwą wymianę sprzętu lub zmianę oferty.

Aby wybrać odpowiedni serwer należy wstępnie określić wymagania stawiane przez:

  • Rodzaj platformy e-commerce używanej do obsługi sklepu – WooCommerce, PrestaShop, Magento / Magento2.. każda z nich ma swoje wymagania techniczne i możliwości. Im lepszy system, tym na większą jednostkową wydajność można liczyć
  • Szablon graficzny (layout) naszego sklepu internetowego – Zasada jest prosta – im więcej pokazujemy produktów, kategorii, losowych / powiązanych produktów itp – tym potrzebujemy więcej zasobów serwerowych. Natomiast im bardziej skomplikowany layout sklepu (skomplikowane skrypty i tzw. „bajery”) – tym więcej zasobów potrzebuje przeglądarka użytkowników, by stronę w ogóle wyświetlić
  • Planowaną, minimalną ilość użytkowników – w e-biznesie także powstają koszty. Planowana ilość użytkowników musi więc być na tyle duża, by co najmniej zrównoważyć koszty – a najlepiej przynieść zysk w założonym okresie.

Mając powyższe dane będziemy mogli wyliczyć średnią ilość użytkowników jaką potrzebujemy obsłużyć w miesiącu oraz średnie obciążenie generowane przez skrypty. A to z kolei pozwoli nam na oszacowanie zasobów, jakie będą niezbędne do wygodnego obsługiwania klientów.

Jakie serwery mamy do wyboru?

Poniższa lista została poukładana według kosztów związanych z zakupem, uruchomieniem i instalacją serwera.

Hosting współdzielony

To zdecydowana najtańsza i najłatwiejsza opcja. Wymaga najmniej pracy i uwagi, jednak niesie ze sobą spore ograniczenia – zarówno funkcjonalne, techniczne jak i wydajnościowe. Innymi słowy – wykupione miejsce na serwerze jest współdzielone między kilka, kilkadziesiąt, a niejednokrotnie kilkaset innych analogicznych stron internetowych.

Hosting współdzielony sprawdzi się tam, gdzie liczy się oszczędność a biznes dopiero się rozkręca. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie wszystkie gotowe sklepy internetowe (np. Magento) będą działać na wszystkich hostingach współdzielonych. Niektóre z nich, z założenia, potrzebują wydajniejszych i sprawniejszych rozwiązań.

Na tego typu hostingu najlepiej sprawdzi się WooCommerce, gdyż działa w oparciu o WordPress, który to z kolei nie ma wielkich wymagań technicznych. Z takich ofert mogą korzystać sklepy do 10 tys użytkowników/mc.

Serwer VPS / Serwer w chmurze

Serwery VPS – to „wycinek” serwera przeznaczony i zarezerwowany tylko i wyłącznie dla nas. Opcja ta jest zdecydowanie droższa od hostingu współdzielonego i zależnie od wybranej oferty pozwoli nam na wykorzystanie gotowych skryptów do zarządzania serwerem lub samodzielną instalację całego systemu operacyjnego oraz serwerów usług. W przypadku drugiego rozwiązania warto zwrócić się do firmy specjalizującej się w administracji serwerami z pytaniem jaki konkretnie VPS wybrać, następnie wspólnie zaplanować konfigurację i zarządzanie serwerem. Oczywiście wiązać się to będzie z kosztami, ale zdecydowanie mniejszymi niż próba samodzielnej instalacji i konfiguracji wykupionego serwera.

Niewątpliwą zaletą serwerów VPS jest możliwość ich skalowania – nasz serwer możemy modyfikować nie tylko o dostępną przestrzeń dyskową, ale także o pamięć RAM i procesor. Jednak ostatecznie „górną granicą” jest wydajność pojedynczego serwera.

Serwer w chmurze – to nic innego jak VPS… ale uruchomiony na klastrze serwerowym, a nie pojedynczej maszynie. Górną granicą parametrów technicznych jest więc możliwość całego klastra, a nie jednego serwera. Skalowalność rozwiązań chmurowych jest więc zdecydowanie większa niż pojedynczego VPS’a, a dodatkowo możemy tutaj skorzystać z dodatkowych „wbudowanych” w chmurę mechanizmów takich jak WAF, loadbalancer, failover itp.

Pamiętać jednak należy, że możliwość oferty chmurowej przekłada się na jej koszt. Serwer VPS lub serwer w chmurze o konkretnych (wysokich) parametrach bywa nawet dwukrotnie droższy niż analogiczny serwer dedykowany.

Korzystając z takiej opcji serwerowej będziemy mogli uruchomić dowolny sklep internetowy, jednak jego wydajność będzie raczej średnia i zależeć będzie od wcześniej wymienianych parametrów. Przy ofertach VPS ze średniej półki stosunek możliwości do ceny będzie na mało zadowalającym poziomie. Najbardziej zatem będą opłacać się małe VPS’y – jednak jest to opcja jedynie dla małych sklepów do 50 tys użytkowników/mc.

Należy jednak wspomnieć o gronie usług najbardziej zaawansowanych – są to serwery chmurowe o bardzo dużej wydajności. Dzięki chmurze możemy łatwo i dowolnie łączyć je w skomplikowane klastry wysokiej wydajności, wysokiej dostępności, środowiska oparte o wiele serwerów i wdrażać na nich zaawansowane środowiska produkcyjne. Oczywiście – za takimi możliwościami dość żwawo kroczy cena, więc opcja ta sprawdza się jedynie w przypadku bardzo dobrze prosperujących sklepów.

Serwer dedykowany

Serwer dedykowany – to maszyna fizyczna o konkretnych parametrach, która jest dla nas w całości przeznaczona. Dokładnie tak, jakbyśmy wynajmowali konkretny serwer, gdzie nikt inny nie może korzystać z jego zasobów.

Serwer taki musimy odpowiednio przygotować. I w tym przypadku pomocne okaże się skorzystanie z usług firmy profesjonalnie zajmującej się konfiguracją i utrzymaniem serwerów. Skalowalność serwerów dedykowanych jest bardzo ograniczona – rzadko kiedy hostingodawca zgadza się na rozbudowę sprzętu. Znacznie częściej oferowany jest serwer o po prostu większych parametrach lub kilka maszyn jednocześnie. Warto zatem problem rozwoju przewidzieć i podjąć odpowiednie kroki w tym kierunku już na samym początku. Ponownie – współpraca z doświadczonymi administratorami serwerów może być nieoceniona, a jej koszt szybko się zwróci.

Serwer dedykowany pozwala nam na pełną swobodę i 100% wykorzystanie zasobów sprzętowych. Jego wydajność jest więc zdecydowanie większa od pojedynczego serwera VPS – ale oczywiście zależy od wybranej oferty. Rozwiązania tego typu stosowane są już przy średnich i dużych sklepach internetowych z ilością użytkowników sięgających do 200 tys/mc.

Kolokacja serwera

Kolokacja serwera polega na utrzymaniu naszego własnego sprzętu w konkretnej serwerowni. Opłatom polega więc prąd zużywany przez serwer i oczywiście łącze internetowe. Koszty te, generalnie, nie są duże i rzadko kiedy przekraczają 400 zł/mc. Jednak niewątpliwym wydatkiem początkowym jest oczywiście sprzęt, który sami musimy zakupić.

W dłuższej perspektywie (ponad 2 lata) kolokacja serwera jest najbardziej opłacalnym rozwiązaniem. Jednak często powoduje spore ograniczenia, gdyż sprzęt fizycznie jest nasz – a więc i jego awarie, serwisowanie itp. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami, które ciężko jest przewidzieć.

Jak ważna jest konfiguracja serwera?

Konfiguracja serwera to jeden z najważniejszych aspektów. Dobrze skonfigurowany serwer hostingowy jest w stanie przyspieszyć sklep nawet o 300%, a to z kolei przekłada się na rentowność. Źle skonfigurowany serwer może być powodem zastoju sprzedaży i odpływu ewentualnych klientów – nikt nie chce klikać po stronie, która wymaga długiego czasu by się załadowała.

Często subiektywne wrażenia klientów z działania sklepu są bardziej istotnym czynnikiem decydującym o zakupie niż cena danego produktu. Dokładnie tak jak w stacjonarnym sklepie – łatwiej zdecydujemy się na zakup w czystym, posprzątanym sklepie z miłą obsługą – niż w kolosie, gdzie będziemy potykać się o śmieci i ślizgać na rozlanym na podłodze płynie niewiadomego pochodzenia.

Podsumowanie

Na rynku aktualnych ofert serwerowych jest tak dużo możliwości wyboru, że znalezienie odpowiedniej bywa kłopotliwe. Warto zwrócić się tutaj do specjalistów o pomoc w wyborze serwera i odpowiednią jego konfigurację. Razem z nimi odpowiedzieć na pytania techniczne, przewidzieć rozwój i rozbudowę sklepu.

Planując zakup, konfigurację i wykorzystanie serwera pod sklep powinniśmy podejmować decyzje raczej z myślą o najbliższych 1..2 latach, niż pojedynczych tygodni czy miesięcy. Warto też zwrócić uwagę na dynamikę zmian ofert i cen na rynku usług serwerowych. Może okazać się, że roczny wydatek np. na serwer dedykowany jest tylko pozornie większy od wydatku na serwer kolokowany, a daje nam dużo więcej możliwości i pozwala na łatwiejszy przepływ kapitału (nawiązuję tutaj do zakupu na raty, zamiast za gotówkę).

A jeśli masz teraz wątpliwości i nie wiesz jaki serwer wybrać pod Twój sklep, to skorzystaj z naszych usług doradczych.